Vi kjenner ikke til historien til motoren, annet enn at den er produsert i Molde, sannsynligvis i 1909.
Kystkultursamlingen byttet motoren mot en båt med Bergen Maritime vernelag i 1999. Den var da i meget dårlig forfatning og alle bevegelige deler var rustet fast. Det ble et møysommelig arbeid å få demontert motoren uten å ødelegge deler. Jobben lyktes og motoren ble overhalt og satt i sammen igjen. Deretter ble det gjort flere startforsøk. Motoren tente så vidt, men vi fikk den ikke ordentlig i gang.
Motoren ble stående i utstillingen til høsten 2012 da motorentusiastene gjorde nytt forsøk på å starte den. Dette lyktes i første omgang ikke, men motoren ble igjen demontert og følgende utbedringer gjort:
- Laget ny spiss for brennstoffinnsprøyting
- Slipte ventiler og ventilseter
- Dreiet nytt stempel til brennstoffpumpe
- Renset brennstoffventiler
- Laget nytt innsprøytningsrør for brennstoff
- Laget stag m.m. til pumperegulator
- Reparert tæregroper i sylindervegg; renset med aceton og fylt med kjemisk metall. Etter herding ble sylindervegg pusset og slipt ned, deretter ble den honet
- Freste noe av underskål kryssboltlager
- Laget ny bolt for krysslager feste i staget
- Laget feste for startsveiv i koblingsklokke
- Laget startsveiv
10. desember 2012 startet motoren ved første forsøk. Den går nå helt jevnt og uten feilslag. Se videoen under bildene. I denne PDF filen finner du noen flere bilder og mer informasjon om Gideon båtmotorer.
|