. .

Rapp - K 32 hk - fra skøyta Emley

Fabrikant:

A/S Motoren Rapp Oslo
Fabrikken A/S Motoren Rap Kristiania ble etablert i 1907 av sveitseren Ferdinand Munz. I 1925(26) ble navnet forandret til A/S Motoren Rap Oslo. Fra 1931 var navnet A/S Motoren Rapp Oslo. Fra 1956 (58) A/S Motoren Rapp Bodø. I 1964 ble navnet forandret til Rapp Fabrikker A/S Bodø og i 1977 til Rapp Hydema A/S Bodø. Før flytting til Bodø ble der produsert 5551 2-takts semidiesel motorer. Motorproduksjonen ble avviklet i 1965. Fabrikken er nå en del av industrikonsernet Rapp Marine Group og er lokalisert i Bodø.

Se også: Rap - FA 7 hk, Rap - EA 7,5 hk, Rapp - KB 24 hk

Byggested: Oslo
Byggeår: Antatt 1957/58
Virkemåte:

2-takts semidiesel


Videoen nedenfor ble filmet på motordagen 2012.

Olav Bergsagel og Håkon Evjenth får gang på motoren
Historie:

Motoren er trolig bygget i 1957-58. Smøreapparatet har byggenummer 41708 og er produsert i september 1957. Motoren ble tatt ut av skøyta «Laika» og solgt til Thomas Rott i 1980. Han monterte motoren i fiskeskøyta «Emley». Etter at motoren ble tatt ut av «Emley» i 1996 ble den pusset opp og plassert som utstillingsobjekt i handlesenteret Ankerplassen i Tananger.

Der stod den i mange år - først i 2010 ble motoren tatt tilbake til Kystkultursamlingen for å settes i gangbar stand igjen. Den stod da fast og rustsprengninger i vannkappen hadde nesten ødelagt hele motoren.

Motorens tilstand før bearbeiding:

  • Stempel satt fast på grunn av rustsprengning innover fra nedre del av kjølekappen
  • Kjølestykke (øvre del av topplokk) var helt rustsprengt
  • 3 vertikale sprekker rundt sylinder etter rustsprengning. Hele nedre del av kjølekappen var gjengrodd av sprengrust
  • Lydpotte rustsprengt i vannkappens nedre del

Utført arbeid:

  • Tilpasset øvre del av topplokket (fra en eldre Rapp motor)
  • Laget nytt glødehode
  • Laget ny fyrplugg
  • Overhalt spreder, trykkventil og spindel
  • Kontroll/overhaling av brennstoffventiler
  • Rengjort veivhus og påfylt ny HD30 olje
  • Rengjort smøreapparat og påfylt HD30 olje
  • Tilpasset kjølevannsrør med 1» slanger og koplinger
  • Sylinderbane avrettet ved rustsprengning
  • Opp-boring av nedre del av vannkappe
  • Ren-sliping og fuging av vertikale sylindersprekker
  • Rengjøring og grunning av sylinder og topp
  • Overhalt luftventiler på veivhus
  • Pusset opp startluftflaske og montert ved motor
  • Skiftet en luftkran og montert manometer
  • Montert overgang for påfylling av trykkluft
  • Tilpasset laderør
  • Overhalt luftstart, skiftet grafittpakning og laget ny toppforskruning
  • Malt hele motoren med Bengalac

Motorens tilstand:

  • En del slitasje i sylinder og lagre
  • Meget tært vannkappe med tynt gods noen steder
  • Bør lagres med frostvæskeblanding i vannkappen
  • Kjøling av lydpotten er frakoplet
  • Egner seg kun til tomgangskjøring
  • Slikker under veivlager skal så vidt berøre oljen i veivhuset

Rapporten inklusiv bilder kan hentes ned her.