. .

Rapp - 10 hk - Brukt i lensmannsbåten i Nedstrand

Fabrikant:

A/S Motoren Rapp Oslo
Fabrikken A/S Motoren Rap Kristiania ble etablert i 1907 av sveitseren Ferdinand Munz. I 1925(26) ble navnet forandret til A/S Motoren Rap Oslo. Fra 1931 var navnet A/S Motoren Rapp Oslo. Fra 1956 (58) A/S Motoren Rapp Bodø. I 1964 ble navnet forandret til Rapp Fabrikker A/S Bodø og i 1977 til Rapp Hydema A/S Bodø. Før flytting til Bodø ble der produsert 5551 2-takts semidiesel motorer. Motorproduksjonen ble avviklet i 1965. Fabrikken er nå en del av industrikonsernet Rapp Marine Group og er lokalisert i Bodø.

Se også: Rap - FA 7 hk, Rap - FA 7,5 hk, Rapp - K 32 hk

Byggested: Oslo
Byggeår: 1938

 

Video fra "åpen hus" 10. sep. 2017

Her er det Olav Bergsagel og Per Helge Omgård som inspiserer motoren. Disse to har, sammen med Johannes Rosseid, stått for restaureringen av motoren.

 

Virkemåte: 2-takts semidiesel
Historie:

Høsten 2016 fikk Kystkultursamlingen i Tananger tilbud fra Harald Kolbenstvedt om å overta en 10 HK Rapp bygget i 1938. Motoren ble brukt i lennsmannsbåten i Nedstrand.

Far til Harald, Lars Kolbenstvedt skriver om båten og motoren:

«Rapp 1938-39 mod. På det originale merkeskiltet på sylinderen stod det: Rapp 10HK  585 omdreininger/minutt.

Olaus Kolbenstvedt Nedstrand, kjøpte motoren fabrikkny i 1938-39, hos Helge Sevik, Kopervik, Karmøy. Jeg husker at de som kikket ned i maskinen kommenterte at det var den nye typen. Motoren ble tatt ut under krigen. Båten ble ombygget etter krigen i 1946, og motoren gjeninnsatt. Den ble da utstyrt med elektrisk gløding og ny kule (Skudekule). Ombygging av båten og reinstallering av motoren ble utført av Johannes Naustvik, Vatlandsvåg.

Olaus Kolbenstvedt solgte båten i 1962 til Jørstad, Jørstadvåg, Ombo.

Den ble ca. 1965 solgt videre til Farsund. Båten hadde senere flere eiere.

Jeg, Lars Kolbenstvedt sporet opp båten som vrak i 1997. Rappmotoren var fortsatt i båten, nå med den originale fyringskulen på. Fikk kjøpt båten, og bygget den opp igjen hos Sverre Naustvik, Hundvåg.»

 

Nedenfor er et bilde av båten fra 1958 og etter restaureringen i 2016.
1958 - Lensmannsbåten - Sunde i Sunnhordaland 2016 - Lennsmannsbåten restaurert

Da Kystkultursamlingens medlemmer hentet motoren på Nedstrand høsten 2016 så den slik ut:
2016 - Motoren slik den så ut da Kystkultursamlingen fikk motoren - 1 2016 - Motoren slik den så ut da Kystkultursamlingen fikk motoren - 2
2016 - Motoren slik den så ut da Kystkultursamlingen fikk motoren - 3 2016 - Motoren slik den så ut da Kystkultursamlingen fikk motoren - 4

 

I løpet av vinteren 2016 - 2017 ble motoren restaurert av Kystkultursamlingens medlemmer.

Følgende ble gjort med motoren:

  • Demonterte motoren
  • Rengjort motor og lydpotte
  • Demontert og rengjort smøreapparat
  • Løsnet motorstempel med hydraulisk jekk
  • Pusset sylinder innvendig
  • Montert motor
  • Malte motor og lydpotte
  • Laget stålfundament med kjølevannstanker
  • Montert liten brennstofftank
  • Justert regulator og brennstoffpumpe
  • Overhalt brennstoffpumpe, stempelet satt fast
  • Sidestang satt fast i føringen, 5 tonn hydraulisk trykk nødvendig for demontering. Tilpasning og rengjøring
  • Regulatorstempel med lærpakning og stempelfjær satt fast. Tilpasning og rengjøring
  • Laget nytt fjærsystem til brennstoffpumpe/regulatorarm
  • Dreiet ny spiss til sprederen, o5. mm hul
  • Rengjort og pusset motorstempel og stempelfjørriller
  • Laget ny fjær til oljeslikker i kryssbolt
  • Dreiet begge pakningsflater topplokk
  • Dreiet pakningsflater på glødehode og mellomlagsring
  • Laget og monterte nye pinnskruer i topplokk til glødehodet
  • Laget pakninger til topp og glødehode

 

Motoren ble startet i august og gikk med jevn fin gange.

Her er bilder av restaurert motor.
2017 - Motoren restaurert av Kystkultursamlingen - 1 2017 - Motoren restaurert av Kystkultursamlingen - 2

 

Her er motoren utstilt på «Åpent hus» 10. sep 2017. Olav Bergsagel til høyre - primus motor for restaureringen.
2017.09.10 - Rapp 10 og Olav Bergsagel