Høsten 2016 fikk Kystkultursamlingen i Tananger tilbud fra Harald Kolbenstvedt om å overta en 10 HK Rapp bygget i 1938. Motoren ble brukt i lennsmannsbåten i Nedstrand.
Far til Harald, Lars Kolbenstvedt skriver om båten og motoren:
«Rapp 1938-39 mod. På det originale merkeskiltet på sylinderen stod det: Rapp 10HK 585 omdreininger/minutt.
Olaus Kolbenstvedt Nedstrand, kjøpte motoren fabrikkny i 1938-39, hos Helge Sevik, Kopervik, Karmøy. Jeg husker at de som kikket ned i maskinen kommenterte at det var den nye typen. Motoren ble tatt ut under krigen. Båten ble ombygget etter krigen i 1946, og motoren gjeninnsatt. Den ble da utstyrt med elektrisk gløding og ny kule (Skudekule). Ombygging av båten og reinstallering av motoren ble utført av Johannes Naustvik, Vatlandsvåg.
Olaus Kolbenstvedt solgte båten i 1962 til Jørstad, Jørstadvåg, Ombo.
Den ble ca. 1965 solgt videre til Farsund. Båten hadde senere flere eiere.
Jeg, Lars Kolbenstvedt sporet opp båten som vrak i 1997. Rappmotoren var fortsatt i båten, nå med den originale fyringskulen på. Fikk kjøpt båten, og bygget den opp igjen hos Sverre Naustvik, Hundvåg.»
Nedenfor er et bilde av båten fra 1958 og etter restaureringen i 2016.

Da Kystkultursamlingens medlemmer hentet motoren på Nedstrand høsten 2016 så den slik ut:


I løpet av vinteren 2016 - 2017 ble motoren restaurert av Kystkultursamlingens medlemmer.
Følgende ble gjort med motoren:
- Demonterte motoren
- Rengjort motor og lydpotte
- Demontert og rengjort smøreapparat
- Løsnet motorstempel med hydraulisk jekk
- Pusset sylinder innvendig
- Montert motor
- Malte motor og lydpotte
- Laget stålfundament med kjølevannstanker
- Montert liten brennstofftank
- Justert regulator og brennstoffpumpe
- Overhalt brennstoffpumpe, stempelet satt fast
- Sidestang satt fast i føringen, 5 tonn hydraulisk trykk nødvendig for demontering. Tilpasning og rengjøring
- Regulatorstempel med lærpakning og stempelfjær satt fast. Tilpasning og rengjøring
- Laget nytt fjærsystem til brennstoffpumpe/regulatorarm
- Dreiet ny spiss til sprederen, o5. mm hul
- Rengjort og pusset motorstempel og stempelfjørriller
- Laget ny fjær til oljeslikker i kryssbolt
- Dreiet begge pakningsflater topplokk
- Dreiet pakningsflater på glødehode og mellomlagsring
- Laget og monterte nye pinnskruer i topplokk til glødehodet
- Laget pakninger til topp og glødehode
Motoren ble startet i august og gikk med jevn fin gange.
Her er bilder av restaurert motor.

Her er motoren utstilt på «Åpent hus» 10. sep 2017. Olav Bergsagel til høyre - primus motor for restaureringen.

|